WeCreativez WhatsApp Support
Hallo! Hans hier
Wat kan ik voor je doen?

Sigaar uit eigen doos

Als je iets gewonnen hebt, is dat zeker een feestje waard. Een geweldig moment om trots te zijn op wat je met je team hebt gepresteerd. Wij waren onlangs op de Leveranciersdagen op de Jaarbeurs in Utrecht, een plek waar wij op zoek gingen naar noviteiten (viel vies tegen overigens). Een onderdeel van de leveranciersdagen zijn awards, georganiseerd door PromZ. Voor ‘Best Online Performance’ werd Maxilia gekozen. Een bedrijf waar wij ook zaken mee doen.

Allereerst natuurlijk; gefeliciteerd, ze hebben ook een goede site en de mensen daar zijn prettig om mee samen te werken. Maar ik heb toch wat op te merken, Maxilia is een goed voorbeeld, want ik heb dit al zo vaak gezien.

Wij ontvingen van Maxilia een mail met de melding dat ze de award hadden gewonnen. Leuk, denk je dan. En wie wint, deelt uit. Toch?

En daar gaat het dan ook mis. De mail geeft 5% korting op je volgende bestelling. Oké, prima. Maar dat is geen cadeau, dat is niet uitdelen, dat is een besparing op een aankoop; ik zou het eerder sales noemen. Bovendien weet iedereen dat er meer uit te delen is dan de gegeven 5% korting, kortom, Maxilia maakt dan ook nog winst op het cadeau dat ze geven. Double dipping heet dat op Wallstreet.

Het tweede is een cadeau dat je krijgt als je boven de € 500 besteedt. Een BBQ! Ook hier geldt hetzelfde principe, je krijgt een cadeautje als je iets koopt, dat is sales, geen waardering. Dit valt dus niet onder de noemer ‘wie iets te vieren heeft, trakteert’; in dit geval is het ‘wie jarig is, incasseert’. Temeer een BBQ sturen naar een klant vind ik zinloos. De klanten van Maxilia bestellen relatiegeschenken, de kans is groot dat het personeelsleden zijn en/of directeuren. Hoe gaan die om met een BBQ? Wat hebben ze eraan? Hoe vaak barbecue je op de zaak? Wie krijgt het ‘cadeau’?

Oké, nu weten we hoe het níet moet. Hoe moet het dan wel? Als je iets wint (of bijvoorbeeld een jubileum viert) en dat wil je vieren met je relaties, dan deel je iets uit. Iets dat heus wel mag bijdragen aan je exposure maar voornamelijk moet uitdragen dat je zonder je klanten niks bent. Kortom, een presentje. Nu lijkt me dat voor een relatiegeschenkenleverancier geen moeilijke aangelegenheid. Sterker nog, ze hebben gegevens die aantonen welke artikelen populair zijn, uit hoeveel mensen een bedrijf bestaat, etc. Tel alles bij elkaar op en stuur iedereen bijvoorbeeld een bupsje relatiegeschenken, letterlijk een uitdeeldoosje. En als je helemaal koning wilt zijn, geef je er een (bingo)spel bij zodat je klant op de vrijdagmiddag een spel kan spelen met als winst de Maxilia-artikelen. Bedrukte pennen, zonnebrillen, powerbanks, ijskrabbers, etc. Maxilia koopt deze producten voordelig in en geeft de klant een échte traktatie. Dat kost je per klant tussen de € 5,- en € 10,-.

En mocht het nou zo zijn dat Maxilia zegt: ‘we hebben duizenden klanten, die kun je toch niet allemaal iets sturen. Weet je wel wat dat kost!’.

Dan kraak je ten eerste je eigen product – namelijk de relatiegeschenken – af, want als je het zelf al niet doet, waarom zou jouw klant het dan wél doen? En ten tweede, als je echt onvoldoende kapitaal hebt om een dergelijke actie op touw te zetten, kies dan je top 20%, desnoods je top 10%. En als dat ook niet mogelijk is, kun je altijd nog opteren om een cashback te doen voor de laatste bestelling. Je zult versteld staan van de reacties die dit zal opleveren. Wanneer ook dit niet mogelijk is, kun je inderdaad gewoon een ouderwetse korting geven op de eerstvolgende bestelling. Echter, zorg er dan wel voor dat deze korting indruk maakt; hij mag best een beetje pijn doen. Kondig de korting niet van tevoren aan. Dat is nou echt uitdelen.

Nog even ter afsluiting; ik werk prettig samen met Maxilia en ze zijn lekker bezig daar. Dit is niet persoonlijk bedoeld, geen aanval, dit was gewoon een mindere actie. De volgende keer is de actie vast veel beter. Hun e-mail illustreert perfect hoe slecht veel bedrijven omgaan met hun klanten en met dit soort Celebration Moments.

PS Terwijl ik dit schreef bedacht ik de loterij met bedrukte producten, enerzijds omdat ik mijn eigen argumentatie bijna uit het oog verloor door de BBQ aan te merken als niet-deelbaar op de werkvloer, dan moet je dus met een beter idee komen dat wel deelbaar is. Ik vind het zelf zo lekker klinken dat wanneer wij van Eclicks een jubileum hebben of iets winnen, we dit zeker gaan doen! Daar mag je me aan houden.

 

By | 2017-09-11T13:45:15+00:00 september 11th, 2017|relatiegeschenk|0 Comments

About the Author:

Hans Breuker bedenkt voor De Relatiemarketeers creatieve relatiemarketing, dat kan een kaartje zijn, een product of een versnapering. Alles om een verpletterende indruk achter te laten bij klanten en personeel. Verblijden, verrassen en waarderen. "Klantwaardering is een ondergeschoven kindje, wij helpen bedrijven middels een planning al hun relaties te waarderen. We bedenken de gifts en versturen ze ook. Op die manier kunnen organisaties bezig zijn met zaken als super service en een geweldig product of dienst terwijl wij hun klanten verwennen."

Leave A Comment