Loading...
Relatiemarketing 2018-01-09T12:09:10+00:00

De Relatiemarketeers’ relatiemarketing strategie helpt u om consequent aandacht te geven aan uw klanten, personeel en andere relaties om top of mind te blijven en waardering uit te spreken. Wij bedenken én versturen creatieve gifts. Met een jaarplanning zorgen we ervoor dat uw relaties de aandacht krijgen die ze verdienen.

De definitie relatiemarketing luidt: ‘het proces van opbouwen, onderhouden en verbeteren van sterke relaties met klanten en andere belangengroepen, zodanig dat de doelstellingen van de betrokken partijen worden gerealiseerd.’

Organisaties spreken er over om klanten ‘fans’ te maken. Onze aanpak is een laagdrempelige manier om daar, naast uw service en product, aan te werken zonder dat het u moeite kost. 

De Relatiemarketeers is ontstaan vanuit de ‘traditionele’ relatiegeschenkenmarkt. Onze ervaring leert dat bedrijven relatiegeschenken incidenteel inzetten om hun waardering te tonen voor klanten of voor promotionele doeleinden tijdens een beurs of een evenement. Vaak blijft het daarna stil en zit er geen strategie achter. Een gemiste kans. Onze filosofie is dat wanneer je een aantal keer per jaar je relaties laten zien dat je ze waardeert, je top of mind blijft en werkt aan een langdurige relatie. En daar zorgen wij voor. Zowel voor ad hoc momenten als strategisch geplande momenten. En we versturen het ook voor u. Overigens blijft het niet bij een filosofie, onderzoek toont aan dat meer doen voor je relaties een gigantisch positief effect heeft op uw bedrijfsresultaten.

De crux bij relatiemarketing ligt bij ingeplande contactmomenten náást je marketing en sales inspanningen. Een klant heeft contact met uw accountmanagers en servicedesk, of bijvoorbeeld tijdens een jaarlijks evenement. Maar als de klant een aantal keer niet goed wordt geholpen of er is geen klik met de accountmanager is het verstandig om de klant te verwennen met aandacht in de vorm van gifts; kaartjes, mailings en traktaties.

Uw bedrijf heeft verschillende relaties die ieder jaar kunnen afwijken van balang, het ene jaar wilt u meer budget voor uw personeel vrijmaken om de retentie naar beneden te brengen, het andere jaar wilt u extra veel aandacht geven aan ex-klanten, etc.

Per relatiecategorie (personeel, prospects, klanten, etc.) koppelen we een budget en plannen daar twee a drie contactmomenten voor in. Kerst, begin van het schoolseizoen, start WK en ga zo maar door. We bedenken passende gifts en plannen in wanneer we wat naar wie sturen. Een super efficiënte en bovendien zorgeloze manier om het hele jaar door top of mind te blijven en waardering te uiten.

Een voorbeeld van een b2c bedrijf waarbij customer experience voorop staat is Coolblue. Een onderdeel van hun obsessie in de perfecte klantbeleving is dat zij bijvoorbeeld handgeschreven kaartjes naar hun klanten te sturen en cadeautjes geven bij aankomst van hun levering. Het resultaat is grote groei en klantenbinding. Wij geloven dat b2b bedrijven hierin ver achter lopen, naast de service en uw product dient er geïnvesteerd te worden in de waardering van relaties.

Klanten die regelmatig een attentie van u ontvangen:

Voelen zich gewaardeerd, blijven langer klant, attentie meer bij u uit, vergeven u eerder bij een probleem, worden fan, praten positief over u (social media) blijven loyaal en zullen daardoor eerder nieuwe diensten bij u afnemen.

Iedereen die te maken heeft met uw organisatie zijn uw relaties, niet alleen de klanten. Met name personeel is wordt vaak vergeten als het gaat om waardering. Een cadeau met een verjaardag, een kerstpakket, een uitje en een beoordelingsgesprek is zo ongeveer wel het maximaal haalbare bij de meeste organisaties. Niet uit onwil, eerder onkunde en onwetendheid. Wij geloven dat bijvoorbeeld één of twee bedankjes per jaar extra wonderen kan doen voor de motivatie en binding van je personeel. Want ook hier geldt, een  goed personeelslid behouden is vele malen goedkoper dan een nieuwe vacature invullen. Zal een ontevreden personeelslid aanblijven als omdat hij of zij een blijk van waardering krijgt, nee, waardering tonen is echter onderdeel van het geheel

Celebration Moments

Een concreet onderdeel van relatiemarketing is voor iedereen duidelijk; verjaardagen, jubilea, geboortes en het sluiten van deals. Oftewel; Celebrations Moments. Gek genoeg is het voor veel bedrijven een lastig in te vullen onderdeel van hun customer experience, terwijl een bedankje voor de opdracht, een attentie wanneer een opdracht voltooid is toch eigenlijk de normaalste gang van zaken zou moeten zijn. Realiteit is dat het een zeldzame aangelegenheid is om iets te ontvangen bij een nieuwe samenwerking of het afronden van een project.

Wij bedachten bijvoorbeeld voor een dancefeest een goodiebag voor dj’s die ze krijgen wanneer ze opgehaald worden van het vliegveld. De goodiebag zit vol (Nederlandse) lekkernijen en verwenproducten. Een voordelig en impactvol cadeau dat niet iedereen waardering uitspreekt naar de artiesten, het geeft ook social media coverage. Een leuke kers op de taart.

Wij zijn De Relatiemarketeers

Wij bedenken en versturen creatieve gifts in alle vormen en maten. Dat doen we omdat we een passie voor verrassende marketing hebben en een rotsvast geloof hebben in de waarde van relatiemarketing..

In principe kan alles een gift zijn, zolang het maar in uw budget past en bij de orde van grootte van bedrijf en opdracht. Wij proberen altijd verder te kijken dan de regulier relatiegeschenken en wanneer we die inzetten is dat met een humoristische inslag.
Neem eens contact met ons op en we zorgen ervoor dat we uw relaties verrassen, verblijden en vooral: waarderen.

Meer informatie

Wilt u meer weten over relatiemarketing?

Wat de voordelen zijn, cijfermatige onderbouwing en leuke voorbeelden kijk ook eens op ons blog.

Meer informatie