Relatiemarketing 2018-03-27T15:33:24+00:00

Relatiemarketing

Onze relatiemarketing strategie helpt jou om consequent aandacht te geven aan klanten om top of mind te blijven en waardering uit te spreken en zodoende een emotionele band te vormen. Wij bedenken originele en verrassende mailings die we tevens versturen. Waarom? Omdat wij geloven dat je huidige klanten ervoor zorgen dat je een stabiel bedrijf hebt. En gelukkig zeggen de cijfers hetzelfde. 

Emoties zijn het belangrijkst

Wij houden het graag simpel. Laagdrempelig. We beginnen bij het laaghangend fruit om te zorgen dat uw relaties een emotionele band met u aangaan. Dit zijn de belangrijkste emotionele drijfveren voor een consument (of opdrachtgever).

Relatiemarketing, de belangrijkste emotionele drijfveren

Relatiemarketing, de belangrijkste emotionele drijfveren

  1. Eerlijkheid,
  2. integriteit,
  3. vertrouwen,
  4. vertrouwdheid,
  5. behoren,
  6. dankbaarheid,
  7. compassie,
  8. joy/ plezier,
  9. verrassing,
  10. zekerheid.

Definitie relatiemarketing

Het proces van opbouwen, onderhouden en verbeteren van sterke relaties met klanten en andere belangengroepen, zodanig dat de doelstellingen van de betrokken partijen worden gerealiseerd

Let op het eerste woord: proces. Meerdere momenten per jaar en álle disciplines binnen je bedrijf moeten werken aan een optimale klantbeleving.

Definitie relatie

Iedereen die bekend is met jouw bedrijf

Dit is mijn definitie. Zo veelomvattend is relatiemarketing namelijk ook. Je koestert huidige klanten, prospects maar ook leads en oude klanten. Vandaar dat relatiemarketing ook voor een deel ‘gewone’ marketing is. De nadruk ligt in deze discipline meer op het bekrachtigen van de band en minder op sales of branding.

Doel van relatiemarketing

Groei realiseren en een gezonde organisatie onderhouden.

Zo simpel kan het zijn. Hoe doen we dat?

Relatiemarketing strategie

De Relatiemarketeers helpt organisaties een optimale strategie uit te zetten.

Grofweg zijn er op klantniveau 3 nivea’s:

Slapende klanten

Prospects

Klanten

Deze klanten dienen uiteraard anders te worden benaderd. MAAR! In de strategie zijn er overkoepelende elementen in te zetten. Wel zo praktisch! Wat kun je doen om bij alledrie de klant types top of mind te blijven en een band aan te gaan:

  • Verjaardag gifts
  • Gifts ter ere van eigen jubilea
  • Interessante cases (fysiek)
  • Inhakers op feestdagen

VOORBEELDEN VOOR VERSCHILLENDE KLANTEN

Verjaardag

Jubliea

Direct mailing

Des te meer marketing, des te minder sales

Niemand verkoopt een product of dienst bij het eerste klantcontact. Soms tot wel acht contactmomenten. Nasst je e-mails, telefoontje zorgen wij ervoor dat die andere contactmomenten zo positief en origineel mogelijk zijn om tot een maximaal resultaat te komen.

Jaarplanning/ strategie

We bedenken spannende mailings en plannen in wanneer we wat naar wie sturen. Een super efficiënte en bovendien zorgeloze manier om het hele jaar door top of mind te blijven en waardering te uiten. Immers, het is zeven keer duurder om een nieuwe klant binnen te halen dan een bestaande te behouden. Maar die bestaande klant besteedt ook meer, staat meer open voor up -en cross sells eén het duurt lang voordat een nieuwe klant op hetzelfde niveau qua klantbestedeingen op het niveau van bestaande klanten zit.

Consequent

De crux bij relatiemarketing ligt bij ingeplande contactmomenten náást je sales inspanningen. Een klant heeft contact met accountmanagers en servicedesk, of bijvoorbeeld tijdens een jaarlijks evenement. Maar als de klant een aantal keer niet goed wordt geholpen of er is geen klik met de accountmanager is het verstandig om de klant te verwennen met aandacht in de vorm van gifts; kaartjes, mailings en traktaties.

Klanten die regelmatig een attentie ontvangen:

  • Voelen zich gewaardeerd,
  • blijven langer klant, 
  • geven meer uit,
  • vergeven je eerder bij een probleem,
  • worden fan,
  • praten positief over je (social media)
  • blijven loyaal en zullen daardoor eerder nieuwe diensten bij u afnemen.

Voor Awakenening bedachtte we een goodiebag voor dj’s. Zodra de dj’s opgehaald worden van het vliegveld worden ze warm onthaald. De goodiebag zit vol (Nederlandse) lekkernijen en verwenproducten. Een voordelig en impactvol cadeau dat niet iedereen waardering uitspreekt naar de artiesten. Dj Nastia deelde het op Instagram en zo haalden we ‘gratis’ social media aandacht. Een leuke kers op de taart!

Een concreet onderdeel van relatiemarketing zijn; verjaardagen, jubilea, geboortes en het sluiten van deals. Oftewel; Celebrations Moments. Gek genoeg is het voor veel bedrijven een lastig in te vullen onderdeel van hun customer experience, terwijl een bedankje voor de opdracht, een attentie wanneer een opdracht voltooid is toch eigenlijk de normaalste gang van zaken zou moeten zijn. Realiteit is dat het een zeldzame aangelegenheid is om iets te ontvangen bij een nieuwe samenwerking of het afronden van een project.

69% van klanten wil dat het merk een grotere rol in zijn of haar leven speelt.

Resultaten van een wereldwijd onderzoek van Cap Gemini wijst onder andere uit dat 69% van klanten wil dat een merk een grotere rol in zijn of haar leven speelt! Dat wil zeggen, merken waarmee ze een emotionele band voelen. Concreet betekent dat wanneer jij een band met je klant hebt wordt de stap naar andere diensten en producten kleiner.

Relatiemarketing gaat dus verder dan een event of een kerstpakket. Het gaat om emotionele binding met je klant om de toekomst van je bedrijf zeker te stellen. Mits goed uitgevoerd kun je je winst vergroten en je concurrenten de weg versperren. Maar misschien wel het belangrijkste is dat je als bedrijf ook leuke momenten met je klant wilt beleven. Dat je samen iets moois opbouwt.

Neem eens contact met ons op en we zorgen ervoor dat we uw relaties verrassen, verblijden en vooral: waarderen. Of bel ons op 020 261 -94 05 voor een vrijblijvend gesprek.

""
1
Naamyour full name
Onderwerp
Berichtmore details
0 /
Previous
Next
FormCraft - WordPress form builder

Wil je meer weten over relatiemarketing? Wat de voordelen zijn, cijfermatige onderbouwing en leuke voorbeelden kijk ook eens op ons blog.