Gas d’rop!

Gas d’rop! 2017-10-05T12:15:41+00:00

Project Description

De zomer zit er op. Gas d’rop! Een knaller van een autodrop mailing om top of mind te blijven.

 

Lees hieronder het blogje over de kosten en resultaten van deze mailing:

De resultaten en kosten van onze eerste mailing (en gratis ideeën voor u!)

Kent u het verhaal van de schoenmaker die op versleten schoenen loopt? Dat is voor mij een absolute nachtmerrie. Het heeft me bijvoorbeeld altijd verbaasd dat reclamebureaus zo weinig reclame maken voor zichzelf; immers, als je zo goed bent, waarom doe je het dan niet zelf? Onze doelstelling is om dat beter te doen. Vandaar dus dat wij in onze eerste week al een klantwaarderende mailing hebben verstuurd. Ook al hebben we nog ‘maar’ 2 klanten.

De mailing stuurden we naar bekenden en vrienden, enerzijds om te laten zien wat we doen en bij sommigen om te vragen of een afspraak zin zou hebben. Daar zit direct al een contradictie in, want ik zeg altijd dat klantwaarderende acties NIET om sales gaan. Dus niet: 20% korting op uw volgende bestelling, maar enkel en alleen: bedankt voor uw vertrouwen. Bij deze mailing had alleen waarderen weinig zin, aangezien we, zoals gezegd,nog weinig klanten hebben, dus hebben we besloten om deze mailing ook een ‘sales component’ te geven. Dat deden we met een handgeschreven tekstje op de achterkant.

Gas geven achterkant kaartje.

Tot dusver de achterliggende gedachte waar u eigenlijk op zat te wachten (rijmt!). U wilt de cijfers zien! Komen ze:

Doel van de mailing:

Enerzijds de klanten een leuke attentie toesturen, anderzijds laten zien wat we doen, wat we kunnen.

Beoogde Actie doelgroep:

  • Kennis van onze dienstverlening.
  • Een socialmediavermelding.
  • Reactie/afspraak.
  • Onze nieuwe animatievideo over Celebration Moments bekijken

Kosten van de mailing (als u deze mailing bij ons zou afnemen)

  • – Handling (porto, doosje/envelop, drop verpakken):      € 8,95
  • – Ontwerp kaartje incl. 2 revisieronden:                            € 125,-
  • – Drukwerk 50 300-grams kaartjes full colour per stuk : € 1,99
  • – Autodrop totaal per klant:                                                    € 2,95

Totale kosten per klant: € 16,39      >     Totale kosten 50 klanten: € 819,50

afbeelding van de mailing

Wat gebeurde er?

Het belangrijkste: we konden 4 afspraken inplannen, waaronder één  grote elektronicaretailer, een mediabedrijf, een autodealer en een recruitmentbureau.

Daarnaast natuurlijk een aantal contactmomenten over de telefoon en via Whatsapp. We zagen dat het kaartje bij de klant op het bureau bleef liggen, en de snoepjes waren binnen no time op! De website vertoonde een piek in bezoekers en onze LinkedIn-profielen werden tientallen keren bekeken (waarop ik weer actie kon ondernemen natuurlijk).

Dus voor iets boven de € 800 hebben we vijf fantastische gesprekken gehad. Probeer voor dat geld maar eens een betere ‘ROI’ te halen. En ik vertel dit natuurlijk om op te scheppen over hoe fantastisch we zijn (al ontdekten we dit pas door het te doen) maar niet alleen deze afspraken zijn belangrijk voor ons, van sommige mensen had ik namelijk wel een reactie verwacht. Iedere ondernemer, iedereen die werkt aan het uitbouwen van zijn relaties weet: het is een marathon. Misschien ‘landt’ de eerste opdracht of de eerste afspraak pas bij mailing nummer 6. Maar het allerbelangrijkst is dat onze twee klanten zich gewaardeerd voelden en hopelijk het gevoel krijgen dat wij hun relatiemarketing als een baas uit zullen voeren, creatief en budgetvriendelijk.

In cijfers:

5 afspraken 10%
22 appjes 44%
7 mails 14%
4 telefoontjes 8%
12 radiostilte 24%

 

Wat moet u doen met deze informatie?

Als u tijd heeft om een mailing te bedenken, doosjes te kopen, drukwerk te maken en een gift te versturen, moet u van mij minstens 2 keer per jaar een waarderende actie opzetten.

Verstuur de gifts op een relevante dag; bent u bijvoorbeeld recruiter, dan is het leuk om op 1 mei, de dag van de arbeid, een gift te sturen. Bijvoorbeeld een to-do-werkboek met op de eerste plaats ‘[uw firma] bellen voor een afspraak’. Met de tekst: Uw to-do-lijst is voortaan appeltje-eitje.

En werft u op ICT-gebied, dan is het leuk om een doosje (snoep)appels of appelsap te sturen op 24 januari, de dag dat in 1984 de eerste Mac-computer werd gelanceerd. Bijkomend voordeel is dat u zich vereenzelvigt met een van ‘s werelds gaafste merken. De tekst zou dan kunnen zijn: in al die jaren zijn computers geweldig vooruit gegaan, maar het is nog steeds de mens die het verschil maakt. 

De voordelen zijn een positief imago, waardering uitspreken en veel contactmomenten die verder reiken dan alleen de relatiebeheerder/accountmanager.

En als u denkt, poeh, doosjes kopen, producten, drukwerk, wat een hoop werk! Nou, u begrijpt, dan belt u ons dus. ?

Hans Bellen