fbpx
Email effectiefste media

Nationale marketing enquete 2019 en mijn visie daarop.

Nationale marketing enquete 2019 ‘De comeback van het reclamebureau?’

De Silo-aanpak werkt niet. Ik heb dat al eerder gezegd. Ik denk dat het reclamebureau een toe is aan een grote comeback ondernemers (en marketeers) zo weer het overzicht terug kunnen krijgen. Hoewel er steeds meer met inhouse marketing wordt gewerkt, heeft het reclamebureau nog steeds grote voordelen. Vooral als je een winnaar wilt worden op het gebied van marketing! Vandaag stond in Adformatie een groot onderzoek van Adformatie en marktonderzoeksbureau DVJ Insight.

Deze opsomming is bijzonder interessant, ik heb ‘m simpel gemaakt:

  • De winnaars gebruiken Merkbeleid consistent.
  • De winnaars hebben een consistent Marketingbeleid.
  • De winnaars maken tijd en ruimte om strategisch te sparren.
  • Winnaars verhogen hun budget voor Innovatie en geloven in innovatie als key-driver voor merkgroei.
  • Winnaars identificeren zich vaker met het grotere doel (purpose) van hun bedrijf en kunnen dat ook vaker goed uitleggen, zelfs aan hun familie. Ze geloven ook: ons bedrijf levert een positieve bijdrage aan de maatschappij.
  • Het marketingbudget is, in het lopende boekjaar, bij winnaars vaker toegenomen en zal bovendien het komende boekjaar ook weer vaker toenemen dan bij verliezers.
  • Winnaars bezuinigen vaker op onderzoek en marketing-automation en minder vaak op marketingmedewerkers dan verliezers.
  • Verliezers zijn vaker bezig met influencermarketing dan winnaars.
  • Verliezers werken veel vaker samen met een marktonderzoekbureau dan winnaars.

Winnaars, volgens Adformatie, zijn de bedrijven die groeien in omzet en marktaandeel.

Laat het bovenstaande ook even op je inwerken en maak de beslissing om te winnen. Zet marketing op nummer 1 in je doelstelling voor volgend jaar.

De comeback van het reclamebureau?

Ik heb het er eerder in een podcast over gehad; de silo aanpak werkt niet. Verschillende bureaus voor verschillende disciplines. En dit zie je eigenlijk terug in de de grote marketing enquête 2019. Marketeers verliezen het overzicht en moeten teveel verschillende disciplines aansturen.

Roderick Mirande: ‘opdrachtgevers zijn klaar met het aansturen van tig specialisten’. Waar vorig jaar nog 33% aangaf een reclamebureau in te huren doet nu 20% dat nog maar.

Gek? Er is meer vraag naar strategie en overkoepelend overzicht, naar één gesprekspartner. Dan zou je toch denken dat je daarvoor naar een reclamebureau stapt? Of misschien een strategisch bureau, maar eigenlijk is dat een sjiek woord voor reclamebureau.

Specialisaties

Zo zie ik het. Je wilt de wereld veroveren en marketing is daarvoor (zoals boven ook weer bewijst) de sleutel. Dan wil je gedegen strategisch advies, in deze volgorde:

  1. Wat is onze propositie? (wie zijn we en hoe zetten we de dienst in de markt?)
  2. welke boodschap gaan we communiceren?
  3. welke kanalen passen bij onze doelgroep?

Punt.

Als je dit niet doet, dan doe je eigenlijk maar wat. Dan is de korte termijn koning, terwijl lange termijn God is.

Als je dus niet het bovenstaande goed op orde hebt, dan denk ik dat je kiest voor een kanaal. Bijvoorbeeld Adwords campagnes, en daar zoek je dan een bureau bij. Of je denkt dat een bedrijfsfilm goed is, dus kies je voor een bureau dat mooie beelden schiet, zonder dat je je afvraagt wat je er mee gaat doen of hoe de doelgroep er op reageert.


En daar zit de crux. Lange halen snel thuis. Niet nadenken over een lange termijn strategie en kiezen voor een specialisatie. Daardoor komt dus ook de wildgroei aan gespecialiseerde bureaus en zitten marketeers regelmatig met hun handen in het haar.

Email marketing

Email effectiefste media
Email effectiefste media

Zelf ben ik er ook schuldig aan. Mijn voornaamste focus is het e-mailkanaal. Gelukkig wel altijd met de propositie vraag vooraf… Alleen dan gericht op de inhoud van de mails. Daar is wel een verklaring voor in mijn eigen propositie, namelijk: de beste basismarketing bieden aan zzp-ers en MKB-bedrijven. Ik vind dat e-mail daarvoor het eerste kanaal is.

Daarna volgen natuurlijk allerlei andere middelen, maar e-mail is nummer 1. Immers, je kunt er alles in kwijt, storytelling via woord, audio en beeld. Je hebt weinig geld nodig voor e-mails, het is schaalbaar en het allerbelangrijkste, je bent niet afhankelijk van het algoritme van een platform.

Het onderzoek toont het aan; alle geïnterviewde marketeers geeft aan. “Als meest effectieve media is nummer 1 e-mail”. LOVE.IT.

Relatiemarketing!!!

Ja echt. De aller-belangrijkste KPI (61%)is de klantbinding. Ja, ik zie het niet hoor in de uitingen… Maar blijkbaar de belangrijkste KPI.

Wow.

Ik zit naast de telefoon mensen, kom maar op J Er wordt niet echt ingegaan op de onderliggende redenen. Maar ik vin het leuk om te lezen. Als tweede KPI is met 57% nog wel gewoon keiharde lead generation dus wat dat betreft zitten we wel lekker hard in de salesactivatie, gelukkig dat bewijst dat de ondervraagden eerlijk zijn. Voor mijn reputatie is de Nationale marketing enquete 2019 een absoluut feest.

Klantloyaliteit
Klantloyaliteit

Waan van de dag, de Nationale marketing enquete 2019

Het bereik- en effectsverwachting van de verschillende media verschuift enorm in vergelijking met 2018. Heel apart dat er zoveel verschil is met vorig jaar.

  1. Brandend content op social media 25%
  2. Televisie 12%
  3. Conversaties opsocial media 12%
  4. Search 12% Email 10% em Direct mail 8%
  5. Meest effectieve media email(!) 21 procent! (jeeeeej) en daarna driect mail 14%.

Inhouse-marketing de nieuwe werkelijkheid?

De regie wordt veelal naar binnen getrokken, een duidelijke conclusie uit de Nationale marketing enquete 2019 . Een super interessante ontwikkeling, want dat betekent automatisch dat marketeers en strategen overgaan van bureau naar merk. Ik zie daar zelf niet veel van, maar cijfermatig zou dat moeten. Met name contentmarketing wordt door maar liefst 94% zelf gedaan. Wauw. Een opvallende statistieke uit het Nationale marketing enquete 2019

Toch zie ik meer nadelen dan voordelen bij inhouse. Niet omdat wij zelf een marketingbureau zijn, maar omdat een intern team nu eenmaal niet alles kan. En zeker niet budget-technisch.

Dat ik meer nadelen dan voordelen zie kun je ook terugvinden in mijn eigen organisatie, onze strategie is inhouse, maar onze innovatie-, SEA- en SEO specialisten en onze designers zijn allemaal geoutsourcet.

Ik plukte deze zeven voordelen voor zowel een bureau als een inhouse team van premium online. Maar ben het (joh!) niet eens met alle argumenten.

Mijn mening is overigens gefundeerd op kennis van beide kanten, ik heb zowel bij een bedrijf op de marketing afdeling gewerkt en natuurlijk als zelfstandige aan de bureauzijde.

Spoiler: ik vind dat je als ondernemer zoveel mogelijk moet uitbesteden waar je niks vanaf weet. Van administratie tot verzekeringen, maar zeker ook in marketing. Ik “practice” wat ik “preach”, want nogmaals, specialistische onderdelen zoals backlinking en SEA besteed ik ook uit.

En nogmaals, ik schrijf voor ZZP’ers en MKB bedrijven, niet voor de grotere merken dus dat is wellicht anders dan de Nationale marketing enquete 2019 inhoudt:

7 Voordelen van Marketing uitbesteden aan een marketingbureau

  1. Expertise en ervaring per specialisme

Tenzij je een heel leger van ervaren (senior) specialisten in-house gaat halen kun je niet opboksen tegen alle verschillende disciplines (met kennis en ervaring!) binnen een marketingbureau.

Dit is een heel belangrijk argument in de kostensfeer. Een senior specialist inhuren kan je misschien wel € 200,- per uur kosten. Maar dat is tijdelijk, zodra de senior het plan heeft bedacht is ‘ie weg. Daarna heb je een goede projectmanager nodig.

  • Delen van high-end marketing tools

Alle marketingbureaus maken gebruik van handige tools. Deze zijn veelal betaald om gebruik te kunnen maken van alle fancy functies. Omdat bureaus deze tools vaak verdelen over meerdere klanten, kun je hier tegen een gereduceerd tarief toch gebruik maken van alle functies.

En vergeet de kennis niet om OM te gaan met die tools…

  • Snelheid in lancering

Een marketingbureau kan zorg dragen voor een concrete vertaling van wensen en eisen naar een snelle lancering. Waar een in-house specialist soms dagen zoet is met een analyse, kan een marketingbureau dit door routine veel sneller.

Dit kan je doorvertalen naar alle disciplines. Niet alleen lanceringen, ook advertentie opmaak, adverteren op internet en copywriting.

  • Objectieve blik

Een marketingbureau zal altijd een objectievere blik hebben dan marketing specialisten die werken aan klantzijde. Deze worden immers gekleurd door interne invloeden en factoren van het bedrijf waar ze werken.

En vergeet politiek niet. Luisteren naar de baas, sturen op ROI, korte termijn resultaten die belangrijker worden bevonden dan lange termijn. Enz.

  • Continuïteit

Een marketingbureau kan er zorg voor dragen dat campagnes en activiteiten continue blijven doorlopen. Dit in tegenstelling tot wanneer een inhouse specialist vertrekt bij je organisatie.

En zo’n bureau zit je achter je reet aan J Het is één van onze belangrijkste USP’s. De klant achter de kont aan zitten met aanleveren van informatie voor de deadlines.

  • Schaalbaarheid

Makkelijk (tijdelijke) specialisten toevoegen aan je activiteiten? Bijvoorbeeld bij tijdelijke projecten zoals het aanpakken van je website SEO, seizoensgebonden campagnes, kan een marketingbureau veel makkelijker schalen t.o.v. het aannemen van specialisten.

  • Kostenefficiënt in de gehele kosten

Bij een marketingbureau betaal je een vast bedrag (fixed of per uur) en heb je grip op je totale kosten. Dit in tegenstelling tot een medewerker in je organisatie die bijvoorbeeld ook ziek kan worden, vakantie heeft etc.

Bovendien kan een bureau voor de prijs van 1 fte serieuze schade toebrengen.

Let ook op dat een bureau zo aan de kant kan worden geschoven, een intern team niet.

7 Voordelen marketingspecialisten in huis halen

  • Volledige aandacht

Een marketingbureau heeft meerdere klanten. Daardoor zul jij als bedrijf (wat een marketingbureau ook beweert) nooit of te nimmer de volledige aandacht hebben. Neem je een in-house specialist aan. Gegarandeerd dat hij/zij alleen maar oog heeft voor jouw bedrijf!

100% waar.

Focus en diepgang

Wanneer je externe marketing uren afzet tegen de marketinguren die een medewerker verzet, dan weet je natuurlijk meteen dat een in-house medewerker veel meer uren maakt. Dit zorgt voor een bepaalde focus op werkzaamheden en diepgang. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde problemen tot op de bodem uitzoeken of een onderdeel volledige focus geven. Dit is vooral voordelig in een zeer competitieve markt, waarin het kleinste verschil er al voor kan zorgen dat je rendement maakt of niet.

Dit is een kostenoverweging. Ik kan namelijk niet meteen bedenken wat allemaal tot de bodem uitgezocht moet worden.

  • Kostenefficiënt in aantal te besteden uren

Het aantal te besteden uren van een marketing medewerker die in-house werkt, is in de regel hoger dan bij een marketingbureau. Dit zorgt voor kostenefficiënte in het aantal te besteden uren. Vooral het kunnen uitvoeren van kleine uitvoerende werkzaamheden is voor organisaties vaak reden om 1 of 2 marketingmedewerkers in huis te halen.

Helemaal waar.

  • Snelheid in schakelen

Even snel op het laatste moment een campagne in de lucht? Of reageren met een mooie post op een ontwikkeling, trend of concurrent? Jouw medewerker kan alles opzij zetten en supersnel schakelen. Top om zo even de blits te maken op social media, bijvoorbeeld.

Zou een bureau ook moeten kunnen, en zeker bij een inhaker is het de moeite waard een professional in te schakelen. Maar het waarnemen is inderdaad superbelangrijk.

  • Beter anticiperen op ontwikkelingen binnen een organisatie

Jouw marketingspecialist weet alles van de ontwikkelingen binnen je organisatie. Hierdoor kan sneller en beter geanticipeerd worden op bepaalde ontwikkelen, zodat je daar meer resultaat mee kunt bereiken.

  • Betere controle op werkzaamheden

Als jouw marketingspecialist bij jouw op de werkvloer rondloopt, heb je veel meer controle over zijn of haar werkzaamheden. Niet alleen om te controleren of de juiste werkzaamheden gedaan worden, maar vooral om snel bij te sturen waar nodig.

Dit argument snijdt alleen hout als de leiding ook iets afweet van marketing.

  • Meer draagvlak met andere afdelingen door samenwerking

Wanneer marketingspecielisten binnen een organisatie aanwezig zijn, zul je merken dat er meer draagvlak ontstaat tussen andere afdelingen. Zo kunnen er verbeteringsslagen worden gemaakt in bijvoorbeeld klantenservice, B2B, Sales, Productie, etc.

Dit had nummer 1 moeten zijn en is DE reden om een intern team te hebben.

Dus, waar blijft resurrectie van het reclamebureau

Het gebrek aan eigen propositie en lange termijn strategie ontbreekt ook vaak bij reclamebureaus. Wanneer zie je nu een sterk bureaumerk voorbij komen in print of advertising. Minder dan je zou verwachten toch? Van deze branche helemaal.

Ik denk dat dat komt omdat een reclamebureau bang is ouderwets gevonden te worden, of misschien omdat ze bang zijn niet alle kennis in huis te hebben? Of is de naam ‘dood’, Freed Moolhuijsen van B&BA zegt ook ‘wie noemt zich nog een reclamebureau?’ Dus misschien is de daling een semantische discussie te worden. Laatst las ik ‘full service online bureau’, wedden dat zij ook een print advertentie opmaken.

Een bureau zou juist op dit onderzoek moeten kunnen inspelen. Stip die pijn aan. ‘Genoeg van al die verschillende bureaus? Kies de beste! Kies De Relatiemarketeers! Eén aanspreekpunt voor je marketing.’

Uit onderzoek zie je die behoefte.

“Procentueel de grootste stijger is het marketing advies bureau dat door 39% van de merken wordt ingeschakeld,”

Moolhuisen: ‘…meer heavy lifting, strategisch, en conceptueel. Op termijn zullen de marekting en communicatie services verder in elkaar verweven.’

Hij zegt verder dat de wedstrijd gewonnen zal worden door de bureau’s die de beste customer experience organiseert. ‘Marketing, tech en creativiteit zijn de bouwstenen daarvoor, communicatie het cement.’

Nationale marketing enquete 2019

Hij spreekt zelfs van een renaissance van creativiteit. Ik niet, ik hou mijn hart vast als de grote consultancy bureaus de markt op gaan voor marketingadvies. Dan wordt het helemaal niet spannend meer, advertising. De big 5 staan nou niet bekend om hun creativiteit, nou ja, als het op belastingontwijking aankomt wel natuurlijk 😉 Maar hopelijk heb ik ongelijk en gaan we spetterend werk zien!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *