fbpx

intobusiness

Kijk, als je dit leest. Bewijs je eigenlijk dat ‘storytelling’ werkt. Je hebt de advertentie in Into Business gezien en dacht: ‘ik ga toch even lezen wat die gek te melden heeft ;-)’

De Start

Ik had niks. Geen idee. Geen klant en geen benul.

Maar ik was door Leon Katz geïntroduceerd in de relatiegeschenken en ik verkocht samen met hem grotere oplages baby rompertjes, sokken, doppers enzovoorts.

Zodoende kwam ik na drie jaar schilderen, tekenen en websites ontwikkelen weer in contact met klanten. Mijn oude reclamebloed ging stromen. Heerlijk vond ik het.

Ik vroeg: ‘maar waarom wilt u dan 300 doppers?…’ Niet echt origineel nee. En ik ben redelijk creatief dus ik dacht, we kunnen wel wat leukers bedenken toch?!

Dus ging ik dat doen. Originele relatiegeschenken bedenken. Want welk bedrijf heeft relatiemarketing nu écht hoog in het vaandel staan? Daar is zoveel te behalen.

Ready. Set. Go

Dus ik ging los. Ik belde mijn contacten. En ging op Linkedin los met cadeautjes. Zo bedacht ik echt leuke dingen. Een mooi voorbeeld was een cadeautje die je stuurt zodra de klant binnen is gehaald. We kickstarten onze samenwerking:

Ik had er rotsvast geloof in omdat mijn eerste klant meteen € 8.000 budget gaf voor een jaar. Wauw! Dus ik ging er vol voor. De taart die mensen stuurde om iets te vieren werd mijn vijand.

New business

Ik ging de boer op. De FD Gazellen top 500 was net uit dus ik verzond die hele lijst een kaartje en connecte met ze op Linkedin. Daar kwamen afspraken uit en wat opdrachten! Ik was weer ‘in zaken’.

Wat me opvalt is dat retentie en het sturen op loyale klanten nog steeds niet de aandacht krijgt die het verdient. Zonde. Sterker, ik had voor een tiental bedrijven allerlei cadeautjes klaarliggen in onze opslag. Ze hoefde alleen maar het adres op te geven en wij stuurden dan de snoeppot of de kickstartkabels op. Maar zelfs het adres opgeven bleek teveel van het goede…

Het werkte niet.

Toch was (en ben ik) overtuigd dat wanneer bedrijven de relatiemarketing beter maken er meer winst te maken valt. Maar het is lastig als dit niet echt in je DNA verweven zit. Ik moest hemel en aarde bewegen om de cadeautjes ook daadwerkelijk te verschepen.

Dat werd ‘m dus niet. Balen.

Maar ik had veel onderzoek gedaan naar top of mind awareness en retentie. Daar liggen veel kansen. Een loyale klant geeft immers 200 tot wel 300% meer uit dan een niet loyale klant. En het binnehouden van een bestaande klant is ZEVEN keer goedkoper dan een nieuwe binnenhalen. Kijk, dat zijn cijfers.

En toch.

De bedrijven werkten niet mee. De cadeautjes lagen te verstoffen. Ik moest (weer) iets nieuws bedenken.

Verzin een list

Wat kun je doen om top of mind te blijven en werken aan klantenbinding. Wat ik niet hoef te verzinnen maar waar mijn klanten wel behoefte aan hebben?

Email!

Ja!

Een leuke, informerende boodschap waardoor je iedere keer weer top of mind bent én waar je klanten blij van worden.

Thank the lord.

Wie had dat gedacht? Dat email mijn grote redding zou worden. Maar met de kennis en mijn grenzeloze ambitie had ik iets waar ik mee kon werken.

Dus hoe ging ik van 0 email klanten naar de 40 klanten in 2018.

Geen idee!

Grapje.

Heel veel marketing! Ik liet de emails zien, de resultaten die we behalen en adverteerde daarmee. Op die manier kregen we steeds meer klanten. Content en advertising dus.

En omdat we niet onaardig zijn in adverteren kregen we ook klanten die wilden dat gingen adverteren voor ze! Ook superleuk.

Moraal van het verhaal?
Doe wat je leuk vindt, werk hard en adverteer.

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen
Share on whatsapp
Delen
Scroll naar top