WeCreativez WhatsApp Support
Hallo! Hans hier
Wat kan ik voor je doen?

Hoe onze personeelwervingsstrategie zorgde voor een overschot aan sollicitanten

/, Personeelswaardering/Hoe onze personeelwervingsstrategie zorgde voor een overschot aan sollicitanten

Hoe onze personeelwervingsstrategie zorgde voor een overschot aan sollicitanten

Hoe onze personeelwervingsstrategie zorgde voor een overschot aan sollicitanten bij een bedrijf in de zorg nota bene. Idealiter kies je voor een doorlopende strategie waarin je je reputatie als interessante werkgever blijft benadrukken, kortom: Employer branding. Klinkt ingewikkeld en alleen voor grote bedrijven? Niet dus. Wij schreven met veel succes een relatiemarketing strategie voor Positief Samen met de nadruk op het imago. Met als resultaat; een overschot aan sollicitanten. Even lekker opscheppen dus, want je leest het goed; o.ver.schot.

PS Geen zin om te lezen: luister naar de podcast:

Werving op facebook

Werving op facebook

Hoe onze personeelwervingsstrategie zorgde voor een overschot aan sollicitanten. De case.

In plaats van gas geven en acquireren en dan denken:

o hemeltje, we hebben iemand nodig. Laten we snel een vacature plaatsen.

Dan ben je dus te laat. En het getuigt ook van de creativiteit van een winterpeen. Zeker in de huidige krappe markt moet je je onderscheiden en voor de markt uit zijn. Positief Samen, het bedrijf van mijn moeder, matcht ‘Posidiva’s’ aan eenzame ouderen en ontzorgt mantelzorgers. De Posidiva’s zijn (meestal) vrouwen met een hart voor anderen maar die ook een extraatje willen verdienen. De Posidiva’s zijn doorgaans 50+ en vinden het ook leuk om met elkaar iets nuttigs te doen. De groep mensen die werken voor Positief Samen zijn erg vriendschappelijk met elkaar, immers The war on talent starts with happy troops. Die factoren samen zorgden voor de inhoud die we inzette om nieuwe Posidiva’s te vinden.

Hoe onze personeelwervingsstrategie zorgde voor een overschot aan sollicitanten. De tactiek.

Waar zitten ze? De behoefte (part time werken voor een soort gezelschapsmakelaar) is er niet. Dus een advertentie zetten online is niet slim. De behoefte moet je wekken. De snelst groeiende demografie binnen Facebook is, jawel, ouderen. En die scrollen langzaam 🙂 Daarnaast werkt Positief Samen voornamelijk rond Amstelveen.

Social media gebruik naar leeftijd, bron: newcom.nl

Social media gebruik naar leeftijd, bron: newcom.nl

Hoe onze personeelwervingsstrategie zorgde voor een overschot aan sollicitanten. De invulling.

Het imago van positief samen is die van een, je raad het nooit, positief en leuk bedrijf. Mijn moeder maakt dagelijks korte vlogjes waarin ze verteld wat ze doet. En we concentreren ons op fotomateriaal met de klanten en referenties. Ook uitjes en samenkomen is een belangrijk onderdeel van de bedrijfscultuur. Die ingrediënten mixten we in een diavoorstelling en leuke tekst als vacature advertentie op Facebook.

Kosten werving op Facebook en de resultaten

Hoe onze personeelwervingsstrategie zorgde voor een overschot aan sollicitanten. De cijfers.

Hoe onze personeelwervingsstrategie zorgde voor een overschot aan sollicitanten. De cijfers.

Investering: €144,60

Looptijd: 7 dagen (toen moesten we stoppen want de resultaten waren overweldigend.)

Resultaten: 51 chatberichten. Let op niet 51 mensen. Er reageerden 14 vrouwen waarvan er inmiddels vijf werken bij Positief Samen en er twee op de ‘reservebank’ zitten.

Let op dat het dus een advertentie was waarbij de doelgroep kon reageren met de chat functie. Daardoor was het blijkbaar laagdrempelig genoeg om te reageren.

Wat kun jij doen?

Relatiemarketing omvat ook je imago. Dus neem het op in je strategie, maak er een plan voor. Laat weten wat je doet, welke bedrijfscultuur er is en zorg dat iemand dat regelmatig post op de sociale kanalen. En daarmee bedoel ik niet dat er een tafelvoetbaltafel staat en dat je daardoor hip en happening bent of een taart aflevert om zelf goede sier te maken.

Als je een serieuze werkgever bent is dat ook goed, al die jolijt hoeft helemaal niet per seé om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Dan bedoel ik dus dat je niet alleen de proostende champagne momenten laat zijn want daar prikken we met z’n allen feilloos doorheen. Laat zien wat een functie inhoud door korte interviews met je mensen. Laat zien hoe de dagen eruit zien, wie er opleidingen volgen, promoveren enz. En de magische pil is: consistentie. Wanneer je dan ècht iemand nodig hebt is het makkelijker om snel mensen te werven.

prestaties werving facebook

prestaties werving facebook

Waar, op welke platformen opereer je?

Als je jonge mensen zoekt moet je zijn waar jonge mensen zijn… Sorry voor de logica, maar zeg nou zelf?: hoeveel wervingscampagnes zie jij voorbij komen op Instagram en Facebook. Veel te weinig. In het geval van Postief Samen was dat Facebook. Zoek je mensen vanaf 20 is Instagram nu een goed platform. In het media overzicht van Newcom kan ik niet vinden wat zien welke doelgroep qua minuten het meeste tijd doorbrengt op welk platform, maar als ik om me heen kijk in de echte wereld 🙂 Is Instagram veruit het populairst vanaf 20. Voor de leeftijd daaronder is Snapchat nummer 1. Dus als je als je bedrijf jonge mensen zoekt is het slim op Instagram te adverteren.

Hoe onze personeelwervingsstrategie zorgde voor een overschot aan sollicitanten. De hoe.

Waar grote merken de fout ingaan met adverteren op nieuwe platforms is dat ze oude (lees: tv) formats omvormen voor nieuwe platforms. Net zoals de eerste tv reclame eigenlijk een radio spot was maar dan met een plaatje erbij.

Bedrijven doen dat eigenlijk nog steeds. We kijken denk ik graag naar Instagram omdat we een inkijkje krijgen in andermans leven. Natuurlijk een ‘vermooid’ deel van ons leven maar het komt heel dicht bij de realiteit. We kijken met z’n allen naar Lil kleine (1,1 miljoen volgers) zijn hond uitlaat en gek doet met zijn vrienden. Het is de artiest en zijn wereld en zijn telefoon. That’s it. Maar grote merken maken gelikte product presentaties dus swipe je meteen weg want het ‘klopt’ niet met waar je naar je keek. Niet native dus.

Hoe dan wel?

Handmatig dus echt de telefoon bedienen en leuke ‘achter de schermen’ content produceren zonder opsmuk. Gevolg is dat de kijker blijft kijken want het klopt met content van wat de kijker verwacht. Niet dat grote merken dat ooit gaan doen want dat durft niemand. Maar kleinere bedrijven

Bij Facebook is dat weer iets anders omdat gesponsorde content anders wordt gebracht maar ook daar moet je snel de relevantie laten zien. Of gewoon leuk zijn 🙂 In mijn optiek werken mensen dus mensen die praten in de camera of op straat lopen op ‘social media’ platforms vaak goed en dat treft want dat is vaak ook goed te betalen.

Samenvattend

  1. Zorg voor veel behind the scenes materiaal zonder al te veel opsmuk (interviewtjes bijvoorbeeld) en plaats het op alle kanalen
  2. wees consistent dagelijks, of wekelijk. Maak een keuze en hou je daaraan.
  3. Pas je content aan aan het kanaal, maar daarmee bedoel ik eigenlijk hou het authentiek want dan kan je eigenlijk op Instagram, Facebook en Linkedin plaatsen
  4. Facebook en Instagram kan goedkoper zijn dan monsterboard en oh ja veel en veel minder saai en veel veeeeeeel goedkoper en duurzamer dan werving- en selectiebureau’s
  5. Be real. Iedereen prikt door die bullshit heen van een snel filmpje met alleen maar lachende mensen. Bovendien is dat ook niet voor de lange termijn vol te houden
  6. Bedenk een plan (of laat een plan voor je maken 😉 )
Bonus:

Als je hier mee aan de slag gaat zien je (potentiële) klanten deze content ook en werk je aan een emotionele band. Bovendien weten de we potentiële werknemers veel beter waar ze aan toe zijn waardoor ze langer bij je blijven omdat er geen verrassingen zijn. Ze weten immers waar ze aan beginnen.

By | 2018-05-07T12:51:52+00:00 mei 5th, 2018|personeel, Personeelswaardering|0 Comments

About the Author:

Hans Breuker bedenkt voor De Relatiemarketeers creatieve relatiemarketing, dat kan een kaartje zijn, een product of een versnapering. Alles om een verpletterende indruk achter te laten bij klanten en personeel. Verblijden, verrassen en waarderen. "Klantwaardering is een ondergeschoven kindje, wij helpen bedrijven middels een planning al hun relaties te waarderen. We bedenken de gifts en versturen ze ook. Op die manier kunnen organisaties bezig zijn met zaken als super service en een geweldig product of dienst terwijl wij hun klanten verwennen."

Leave A Comment