WeCreativez WhatsApp Support
Hallo! Hans hier
Wat kan ik voor je doen?

Top 10 redenen om geen relatiegeschenken te versturen

Relatiegeschenken

Top 10 redenen om geen relatiegeschenken te versturen

Top 10 meest gehoorde redenen om geen relatiegeschenken te versturen. Staat jouw excuus er tussen?

1. We willen een super originele gift dat voldoet aan onze waarden en normen en kwaliteitseisen. Al onze klanten moeten het leuk vinden, het moet persoonlijk zijn en voor niet teveel geld.


En ik wil een harem aantrekkelijke vrouwen die de hele dag in aanbidding op me liggen te wachten…
Áls we/ je al aan zulke hoge eisen kunnen voldoen houd je dat nooit vol om consequent top of mind te blijven. Soms scoor je een 10 en soms een 7, neemt niet weg dat je iets moet doen. Het is dé nummer een reden waarom bedrijven geen volwaardig relatiemarketing beleid hebben. De lat wordt te hoog gelegd, een gemiste kans want niks sturen kan echt niet meer. Analysis, Paralysis.
Tja... dat willen we allemaal wel, klik om verder te lezen.

 

 2. Als we relatiegeschenken sturen is het een sigaar uit eigen doos!


Hier stijgt mijn bloeddruk van. Feitelijk heb je gelijk. Maar wat een nare manier om te denken in een balance sheet. Natuurlijk snapt de klant dat hij degene is die er voor zorgt dat jij de gift kunt betalen. Maar daar gaat het niet om, het gaat erom dat je die klant laat zien dat je hem/ haar waardeert. En als je toch zo denkt dan betekent het dus dat je liever een cadeautje teruggeeft dan het in je eigen zak steekt, niet dat je prijs te hoog is.

De andere kant van de medaille van deze domkopredenering is dat waardering uiten ook een onderdeel is van je marketing- en commerciële activiteiten. Namelijk, je creëert mond-tot-mond reclame omdat je je klant aanleiding geeft om over iets te praten. Maar ook omdat er maar weinig bedrijven zijn die één enkel product verkopen. Oftewel, je optimaliseert je up-en crosssell mogelijkheden als je top of mind blijft. Waardering in de vorm van creatieve relatiegeschenken is de meest praktische manier om dat te doen.

De ergste reden, lees verder.

 

 3. Straks verwacht mijn klant het ieder jaar!


Inderdaad ja, vreselijk hè? Net als dat je klant ieder jaar goede service verwacht, is waardering onderdeel van een complete customer experience, het is never ending. Gelukkig maar, immers zonder klanten geen bedrijf.
Inderdaad ja...

 

 4. We zijn er nog niet klaar voor.


Zodra je ook maar één klant hebt, groot of klein vind ik dat je er al klaar voor bent. Je bent toch super blij en trots dat je je service of product mag leveren?! Stuur iets naar een nieuwe klant of wanneer je een opdracht afrondt. Ook al past dit niet binnen je nieuwe ‘beleid/ strategie/propositie/cultuur, etc.’ Er is altijd iets leuks te bedenken om te sturen in welke ‘fase’ je ook zit.
Ik denk van wel want...

 

5. Onze dienstverlening/ product is al zo geweldig dat ís al waardering.


Hier kan ik kort over zijn. Er is niet één bedrijf die niet van zichzelf vindt dat ze beste zijn. Allemaal denken we dat. Met andere woorden, het is niet waar en al was het waar verwacht de klant al dat je goed bent. Waardering verwachten ze niet en creëer je dus een extra emotionele binding.
Juist ja, maarrrrr....

 

6. We mogen niks sturen want we werken met overheden


Niet alleen feitelijk onjuist want je mag aardigheidjes of relatiegeschenken sturen. Er is hier een uitvoerige regelgeving voor die meer dan voldoende mogelijkheden overlaat om iets te sturen waar zelfs de zuurste ambtenaar al knipperend en briesend niks negatiefs over kan vinden. Drukwerk bijvoorbeeld kan altijd, grapjes kunnen altijd. Ook na een opdracht iets sturen om iemand te bedanken mag altijd. Bovendien, sinds wanneer zijn we zo bang? In het allerergste geval wordt het verloot onder de afdeling of teruggestuurd en verzinnen we iets beters.
Pertinente onwaarheid! Lees verder waarom..

 

7. Er is geen bewezen, gegarandeerde Return on investment


Ten eerste is er wel degelijk bewijs (check bijvoorbeeld de Harvard Business Review) dat klantwaardering voor loyale klanten zorgt. Maar het klopt ergens natuurlijk wel, was er maar een absolute garantie. Het is een samenloop van factoren. De creatieve variabele moet goed zijn, timing, consistentie, product, dienst, service.

Maar als iemand mij een bewezen, gegarandeerde return on investment van iets kan overhandigen waar ik een betere omzet of hogere sales krijg. Ik houd mij aanbevolen 😉 Waardering  is onderdeel van de mix. Wat is wel bewezen”

dat je door waardering betere klantenbinding krijgt, loyalere klanten en een lagere retentie.

80 tot 90 % van je toekomstige omzet van je huidige klanten komt

het 5 tot 7 keer duurder is om een nieuwe klant binnen te halen dan een bestaande te behouden

68% van de klanten die vertrekken, weggaan omdat ze geen emotionele binding met je hebben.

Of toch wel?

 

8. We sturen een taart. Vindt iedereen fantastisch!


Prima natuurlijk. Beter dan niks. Ik vind het inspiratieloos en zonde want er is zoveel leukers te verzinnen. Maar wat stuur je nog meer dan? Je kunt moeilijk vier taarten per jaar sturen. En van de standaard relatiegeschenken als een dopper, powerbank of usb stick met lampje maak je niemand écht blij. Lees hier 5 alternatieven voor het sturen van een taart. Zelfde categorie: ‘we sturen ieder jaar wijn, maar dan echt goede wijn.’ Niemand stuurt slechte wijn lieve lezers. En de ontvanger reageert dankbaar, kan hij anders?
O jee... niet weer die taart toch?

 

9. Ik bel vaak met mijn klanten en rij vaak langs, ga meer voor de persoonlijke touch.


Dit kan werken. Zeker als je een zzp-er bent bijvoorbeeld. En persoonlijk contact is ook heel goed natuurlijk. Maar als ik eerlijk ben zit ik helemaal niet te wachten op zo’n slap ouwehoer verhaal van een accountmanger die ‘in de buurt was’ daar kijk je toch dwars doorheen? Ik heb het druk genoeg. Even bellen n.a.v. een attentie, kan weer wel. Kijk ik ook doorheen natuurlijk maar dan is er tenminste aanleiding voor een kort gesprekje, laat je zien dat je moeite doet en ben je weer even top of mind. Een grotere zorg is dat dit op lange termijn lastig vol te houden is en dat het niet altijd als een extraatje wordt ervaren door de klant. Check hier een mooi moment waarop Gary Vaynerchuck vraagt aan een stadion vol mensen wie het vervelend vind om gebeld te worden.
Is dit geweldig? Of toch niet?

 

10. Ik heb er geen budget voor.


Mmmmh… Je kan geen budget hebben om mij in te schakelen! Dat kan en begrijp ik. Maar er is geen enkel bedrijf dat zelfs geen postkaart kan missen met een persoonlijke boodschap. Kom op. Make that the cat wise!
Maar wat kan dan wél?

 

 

Stond jouw reden erbij? Of heb je zelf een originele reden om geen relatiegeschenk te sturen? Laat het me weten in de comments!

 

By | 2018-02-08T14:56:11+00:00 februari 8th, 2018|klant waardering, relatiegeschenk, relatiegeschenken|0 Comments

About the Author:

Hans Breuker bedenkt voor De Relatiemarketeers creatieve relatiemarketing, dat kan een kaartje zijn, een product of een versnapering. Alles om een verpletterende indruk achter te laten bij klanten en personeel. Verblijden, verrassen en waarderen. "Klantwaardering is een ondergeschoven kindje, wij helpen bedrijven middels een planning al hun relaties te waarderen. We bedenken de gifts en versturen ze ook. Op die manier kunnen organisaties bezig zijn met zaken als super service en een geweldig product of dienst terwijl wij hun klanten verwennen."

Leave A Comment