WeCreativez WhatsApp Support
Hallo! Hans hier
Wat kan ik voor je doen?

Case: Beurspromotie, check ons marketingplan voor optimale ROI

Case: Beurspromotie, check ons marketingplan voor optimale ROI

Beurspromotie

Een beurspromotie is essentieel om de investering van een beursexpositie terug te verdienen. Een stand huren en bouwen kost vaak al een godsvermogen en dan denken de meesten, ‘zo: basta, laat maar komen die klant. Die zal ik even flink informeren over ons.’

Maar helaas. Meestal werkt het niet zo. De leukste projectinrichting specialist E=MC2 vroeg om eens even flink wat aandacht te genereren op de Provada dè vastgoedbeurs beurs. Doe ik natuurlijk graag. Na een brainstormsessie met wilde guerilla marketing ideeën, waren Dennis en ik er al snel uit. Het moest iets met Donald Trump worden. Bezoekers mochten op de foto met Trump voor een green screen zodat het net lijkt of je in het oval office staat.

De uitvoering stap 1

Maar ook met een interactieve beurspromotie ben je er natuurlijk nog niet. Van tevoren hadden we allerlei teasers via social media verspreid om bestaande relaties te activeren. Deze kwam uit de koker van Dennis van E=Mc2 zelf: Briljant vond ik ‘m (en ik baalde ervan dat ik er niet zelf op ben gekomen…).

Wereldnieuws dat Trump niet naar Korea ging. E=MC2 maakte daar een inhaker op.

En deze:

Op de beurs zelf

Om maximale return on investment te maken moet je ook iets verzinnen om beursgangers nààr je stand te krijgen en niet statisch wachten. En tja… De vastgoed wereld is toch met name bevolkt door haantjes…. herstel: mannen 😉 . En (ook al ben ik er zelf een; zowel haantje als man) zijn wij in wezen, redelijk simpel te verleiden. Je begrijpt het al. Een spontane knappe meid moest de promotie doen voor de stand op de rest van de beurs. We bedachten dat we op haar rug het standnummer en de hal plaatste. Mochten de mannen omkijken om naar rondingen onder het opvallende rokje (dat de styling van het modellenbureau zo fantastisch had uitgezocht) zagen ze erboven de locatie van de stand!

En zo geschiedde. Roxy liep als een Victoria Secret Angel op de beurs en deelde op haar sprankelende wijze kaartjes uit met een uitnodiging.

Een model trekt de aandacht wel

Roxy…

De ingehuurde Trump figurant deed zijn werk fa-bu-lous, a-ma-zing, great.

Trump Girl met The Donald

Gedurende drie dagen bleef de Trump acteur in character. Doe dat maar eens na. Met een latex masker op. In 28 graden. Net zoals de echte Trump trok hij mensen met z’n famous handshake naar zich toe. Op die manier ontwapende hij zelfs de stoerste stenenjongens. En passanten moesten allemaal lachen om zijn gebaartjes. De ogen gingen ook altijd even naar het logo.

Het resultaat:

Meer dan 100 kaartjes van de doelgroep (met toestemming om te benaderen). EN iedereen op de beurs (en zeker de andere beursstands) wisten van op de foto met Trump.

Toch even in het Oval Office

Maar ook dàn ben je ook niet klaar. Was het maar zo simpel. Want dan moet nog iets met die contactgegevens doèn. Daar hadden we van tevoren al over nagedacht. Geheel in de relatiemarketing traditie starten we een ‘marketing funnel’. Met andere woorden; we zorgen ervoor dat we door middel van creatieve communicatie top of mind blijven bij de doelgroep.

Marketing funnel

We maken een marketingkalender, bedenken de uitingen en onze klant weet wie, wat, wanneer krijgt. Zodoende kun het accountteam soms nabellen. Maar dat hoeft niet altijd. De marketing wordt dan ‘geautomatiseerd’ en E=MC2 kan dan ‘gewoon’ doorgaan met waar ze goed in zijn. Kneiter originele projectinrichting met de pay off: One call does it all.

Marketingplan beurspromotie

Dus:

  1. bedenk een leuke interactieve beurspromotie
  2. start minstens zes weken van tevoren
  3. bedenk 3 losse aankondigingen en laat iedereen in je bedrijf de uiting delen voor maximal exposure bij huidige klanten in aanloop naar de beurs
  4. blijf niet statisch op je stand, bedenk andere manieren om mensen naar je stand te trekken
  5. bel niet alleen als follow up, start een uitgekiende marketing funnel om top of mind te blijven.
  6. deel je ervaringen van de beurs, je hebt immers aangekondigd dus maak het verhaal af

 

About the Author:

Hans Breuker bedenkt voor De Relatiemarketeers creatieve relatiemarketing, dat kan een kaartje zijn, een product of een versnapering. Alles om een verpletterende indruk achter te laten bij klanten en personeel. Verblijden, verrassen en waarderen. "Klantwaardering is een ondergeschoven kindje, wij helpen bedrijven middels een planning al hun relaties te waarderen. We bedenken de gifts en versturen ze ook. Op die manier kunnen organisaties bezig zijn met zaken als super service en een geweldig product of dienst terwijl wij hun klanten verwennen."

Leave A Comment