32 redenen voor email marketing voor optimale relatiemarketing

Waarom ik zo bezeten ben van e-mail marketing en waarom jij dat ook zou moeten zijn. Laat me uitleggen waarom:

Hans Breuker
0 +
Emails verzonden

1. Eigendom

Ik vind het absoluut verschrikkelijk om afhankelijk te zijn van anderen. Email marketing heb je vooral zelf in de hand, je beschikt zelf over je database, wat je erin zet en wanneer je het verstuurt. Als je Facebook account geblokkeerd of gehackt wordt, je Instagram verwijderd is dan heb je jouw lijst. Jouw goud. ​

Gennaro Marfella
Gennaro Marfella
@Gennaro Marfella
Ik vraag iedereen die bij ons komt eten of ze lid willen worden. Inmiddels zitten we bijna op 3.000 leden, de kosten voor de nieuwsbrief heb ik er iedere maand dubbel en dwars uit. Bovendien kan ik ook goed testen wat onze gasten leuk vinden en waar behoefte aan is.
Daan Kroone
Daan Kroone
@dayfoodbar
Je vaste gasten op de hoogte houden van je maandelijkse activiteiten is essentieel om de binding te behouden en direct contact te houden met je gasten. Het is lekker sparren met Hans
Fleur Stout
Fleur Stout
Restaurant Prima Fleur
Hans zit me ook een beetje achter mijn broek aan en dat is eigenlijk wel prettig want op die manier weet ik zeker dat mijn gasten iedere maand van me horen.

2. 38 keer je euro terug…

Rights:Simon Cunningham
Rights:Simon Cunningham

Uit onderzoek blijkt dat ieder euro geinvesteerd in e-mail marketing je er 38 voor terugkrijgt… Koekoek.Dat is toch fijn!

Bel nu voor een vrijblijvend consult

3 Sales

Je kunt met fantastische kopij een dodelijke mix tussen prijs, product en promotie keiharde conversie neerpletteren. Met andere woorden, naast je reguliere marketing, je klantenbinding proces kun je direct verkopen. 

Omzetverhogend. (Rights: Hugo Maillet spotting)
Omzetverhogend. (Rights: Hugo Maillet spotting)

4. Email funnel. "You can't escape me!"

Je kunt AAN je bedrijf je werken in plaats van in de waan van de dag. Je kunt een aantal mails laten schrijven en die in een zogeheten ‘funnel’ plaatsen. Dat betekent dat iedere nieuwe relatie, dat kan een klant of een prospect zijn,  opeenvolgende mailings van jou ontvangt. 

Op die manier weet je zeker dat de informatie overkomt en kun je heel gericht en data gedreven inzien wat interessant is voor jouw doelgroep. 

5. Klantenbinding, emotionele drijfveren zorgen voor hogere winst

Iedere organisatie dient te streven naar loyale klanten. Loyaliteit creëer je door een binding aan te gaan gebaseerd op emotionele drijfveren. Met een uitgekiende strategie zorg je ervoor dat je een band smeed tussen jou en je klant die onbreekbaar wordt.

 

6. Loyale klanten willen ge-upselled worden

Een klant die een emotionele binding heeft met een organisatie staat niet alleen open voor meer en een divers productaanbod, hij of zij WILT het zelfs. Dat komt omdat er een band is tussen merk en mens. Als je die band hebt wil je dat merk vaker in je leven hebben. Niet alleen mijn filosofie… Het is het resultaat van een wereldwijd onderzoek

7. Loyale klanten willen van je horen

Als ik mijn werk goed doe dan heb jij als eigenaar of organisatie een band met je klant en is hij of zij oprecht geïnteresseerd in wat er met jou gebeurt. Sterker, uit onderzoek blijkt dat men het zelfs vervelend vindt om NIET geïnformeerd te worden. Je verbreekt dus zelfs de band als je niet genoeg van je laat horen….

8. Let’s have some FUN

Een gemiddelde e-mailing kun je goed gebruiken als slaapmutsje. Saai, average en totaal niet interessant. Het taalgebruik is stoffig en iedere creativiteit is eruit geperst door angstige managers. Jammer! Want wat er is nou leuker om een gekke zin te lezen of te lachen om zinnen als; drink je drank je, slik je slokje.

9. Infotainment content is als vastgoed. Investeer hierin.

Een goed geschreven en goed overnagedachte e-mail is een investering. Maar het mooie ervan is dat je die e-mail vaker kunt gebruiken. Iedere nieuwe prospect of klant in jouw database krijgt mailings waarin jij hebt geinvesteerd. 

10. Geen contextuele afleiding

Je advertentie op pagina 15 of 63 is zo goed als het blad, programma, post of platform eromheen. Oftewel; je kunt naast een artikel staan over depressie of ergens achterin een magazine waar de inhoud niet weg te lezen is. Kortom, een e-mail heeft geen context er omheen. De mail staat op zichzelf en wordt niet ‘vervuild’ door allerlei randzaken.

11. James Le Bron, niet ieder schot hoeft raak

Met een direct mailing, een tv-spot of een prijzige advertentie moet je scoren. Het is te duur om niet spot-on te zijn (pun intended). Niet iedere e-mail hoeft spot on te zijn. Distributie is zo goedkoop dat het niet erg is als je weleens een schot mist.

Hallo? (rights: Ashley Jarvis)

12. Hoi Lionel, Piet, Mohammed, Job, Peter en 5897 anderen

Er is niks maar dan ook helemaal niets anders dat een groter gepersonaliseerd  bereik heeft dan e-mail. Met een druk op de knop bereik je meteen je doelgroep. Gegarandeerd in de e-mail inbox. En dat voor heel weinig geld.

Meer weten?

5/5

13. Het kanarielied: Cheap, cheap, cheap

Als je investeert in een goede tekstschrijver die snapt wat klantenbinding is  kost een e-mail je hoogstens € 200 – € 250.  Als je dit duur vindt… Denk dan na of je een advertentie wél zou laten schrijven, of een website tekst. Omdat e-mail zo gewoon voor ons is en zo laagdrempelig geven we er weinig waarde aan en vinden we het daarom gek om ervoor te betalen. Maar, tenzij je schrijver bent, is het niet jouw vak. Je bent geen goede schrijver maar denkt wel zo goed te zijn in het schrijven dat je een mail durft te sturen naar jouw database. Dat is een onterechte gedachte en slechte strategie.

14. Facebook heeft het bereik van een loden tientonner 

Lood. (fotorechten: Filip Bossuyt)

E-mailings komen bijna altijd aan. Ver boven de 95% Een organische facebook post naar de mensen die jouw pagina leuk vinden. vindt zijn weg van 2% tot 6%  Facebook zet vol in op intermenselijke content om jou langer op het platform te houden dus jouw post is bijna onzichtbaar. 

Facebook is wel ontzettend geschikt voor new business. En ik overdrijf graag, maar niet iedereen heeft een Facebook account meer. Terwijl IE-DE-REEN een e-mail adres heeft.

15. Instagram heeft de houdbaarheid van een 1dagsvlieg met zelfmoordneigingen

Een email kan bewaard worden en in een inbox blijven hangen. Je kan meten wei het opent. Er kan vaker in een e-mail worden gekeken en e-mail an sich wordt nog steeds serieuzer genomen dan social media. Instagram is supersnelle content en wordt alsmaar vlugger. 

Jongeren bekijken geen eens normale posts meer, die tikken door de Insta stories heen. Influencers zijn genoodzaakt te laten zien in hun stories dat ze een nieuwe post hebben omdat men op de app te lui is om naar beneden te scrollen. Je moet dus supersnel de aandacht grijpen. 

(Overigens is instagram wel een goede manier om aan klantenbinding te werken, de stories zijn een hele sterke component om te bouwen aan je band met de consument. Maar het is niet altijd zo geschikt voor b2b.)

16. Perso-naliseren.

16. Hoi Hans, ik hou van je.

Wie opent dat niet? E-mail kun je zo goed personaliseren dat de conversie duizelingwekkend omhoog knalt. Gepersonaliseerde e-mails scoren 26% beter qua opening. 

17. Concurrentie is er niet

 

In tegenstelling tot wat je zou denken en tenzij je een groot consumentenmerk bent zijn er maar weinig bedrijven die via e-mail een sterke klantenbinding strategie hebben. 

All alone. Rights: Gui Seiz

Er worden nieuwsbrieven gestuurd die niemand leest, er wordt content gedeeld en er worden aanbieding verstuurd. Maar inspelen op klantenbinding, storytelling. Nee, er zijn bijna geen bedrijven die hier een prioriteit van hebben gemaakt.

18. De reis in plaats van de click

De reis. Rights: Zsolt Szabo
De reis. Rights: Zsolt Szabo

Een klant heeft een bepaalde ‘reis’ voordat hij of zij iets bij jou koopt, of een band met je aangaat. E-mail marketing is dus niet alleen om bij iedere mail een click te realiseren het is onderdeel van de customer journey. 

19. Leren, leren en meer leren

Iedere e-mail leert je over het gedrag van je doelgroep. Je evolueert mee en je moet leren om zo relevant mogelijk te zijn. Een absolute win win situatie omdat jij beter begrijpt wat je doelgroep wilt en je doelgroep krijgt wat ze averlangt.

Rights: zenjazzygeek

20. Op de bank, de wc of in de trein

E-mail wordt overal gelezen. Je bent niet meer gebonden aan kantoortijden. Jouw bericht kan op ieder ogenblik gelezen worden op telefoons. Dat idee alleen al maakt mij enthousiast. Binnen een paar klikken kan er interactie ontstaan. 

UPDATE: uit de honderdduizende mails die ik inmiddels heb verstuurd. Webmail is nog steeds favoriet overdag. Geeft te denken he?

Ik wil graag meer informatie:

21. Gesmeerd Gesegmenteerd

Hoe specifieker hoe beter. En dat blijkt uit onderzoek. Een whopping 760% verbetering in omzet als je moeite doet om je klanten te segmenteren en er een goede email marketing campagne op los te laten.

bron: Giphy

22. Move me!

Video, muziek, social, surveys, etc.

Sinds de start van e-mail is er behoorlijk wat veranderd. Video’s in e-mails zijn een kneiter van een goede manier om je klant te entertainen. Maar ook social media highlights om traffic naar je Linkedin, Twitter, Facebook of Instagram te krijgen. Bovendien maakt het de e-mailings interactiever en leuker. 

23. Optimaliseer eer ge begint

Test een aantal kopijregels. Bij voorkeur e-mail onderwerp regels en stuur de beste. Een kleine moeite en het kan tot wel 49% betere conversie opleveren. Dat kan veel minder makkelijk bij tv, radio of print bijvoorbeeld. Facebook daarentegen is hier ook heel goed in. Alleen…. Niet iedereen heeft Facebook. 

24. Makkelijk uit te besteden

bron: giphy
bron: giphy

Email is beter uit te besteden en is ook aan te bevelen. Ikzelf kan redelijk schrijven maar over mezelf schrijven. Dat laat ik eigenlijk liever over aan anderen. Dat is een van de moeilijkste dingen. Je kunt je bijvoorbeeld laten interviewen door iemand en die dat vervolgens uitwerkt. Bovendien; als je niet goed kan schrijven, probeer het dan ook niet. Het is echt een vak.

Waar je bij social media door de mand valt als iemand anders het voor je schrijft kan dit bij e-mail wel omdat we dat gewend zijn.

25. de verborgen schat

Transactionele e-mails 'bedankt voor je aankoop', 'je bestelling komt eraan' hebben 4 tot 8(!) keer hogere openingrates.

Wanneer kreeg jij eens een originele bevestigingsmail. Ik bedoel maar. Hier zit zoveel goud in.

26. The publics favorite

Onderzoek toont aan dat 72% van de consument het liefst aanbieding via de e-mail ontvangt. Hoef ik niks aan toe te voegen toch? 

27. EI-Gendom

Alles wat je op social media zet kun je kwijtraken. Sterker, dat ‘heb’ je niet. Jouw e-mails zijn van jou en kun je vaker gebruiken.

28. Familairiteit

Sociale platforms begonnen, zoals de naam al zegt, sociaal. Later kwamen al die ‘ellendige’ advertenties. Maar bij e-mail zijn we inmiddels gewend aan advertenties en commerciële boodschappen. Kortom het is inmiddels congruent met de omgeving. Veel meer dan een idiote gelikte Twix reclame over een linker reepje of rechter reepje tussen de filmpjes van je zus en Lil Kleine op Instagram. Met andere woorden er zijn mindere ergernissen als er een harde commerciële boodschap in een e-mail zit.

29. minder makkelijk dan Instagram maar wat een kansen!

Tja, het opstellen en schrijven van een e-mail is nu eenmaal minder leuk dan een instagram story met leuke gifjes. De story is ook nog eens sneller gemaakt en je kunt real time bekijken of het filmpje tractie krijgt. Dat kan ik niet ontkennen.

Maar…. Dat brengt dus ook kansen met zich mee, want iedereen doet vooral Instagram. Maar je kunt die insta posts ook in je e-mail marketing opnemen! 

Daarnaast… Wie besteden er ook veel ? Veertig plussers. En die zitten niet op Instagram. Wel ‘op’ email. En denk eens in hoe lang het duurt voor je een grote Instagram following hebt… 

30. Pijplijn

Vul die pijplijn Rights: toffehoff

‘Meer verkopen? Dan moet je meer gesprekken hebben. Simpel.’

Dat zei Job Neefjes, mijn vroegere compagnon, de beste salesman op de planeet.

Meer gesprekken? Dan moet je meer prospects in de pijplijn hebben. Een actieve manier om je pijplijn te vullen is al je e-mail adressen van je prospects, ex-klanten te verzamelen en constant van je te laten horen. 

31. Upsell, cross sell, deepsell

Data gedreven aanbiedingen zijn het heetste speeltje van iedere marketeer. Heeft de klant dit gekocht, dan is dit de perfecte aanvulling! Hoe makkelijk wil je het hebben. Maar laat niet alleen de data bepalen. Als familie x naar Brazilie is geweest kunnen ze best interesse hebben in wintersport in plaats van wéér naar Zuid Amerika. 

32. consistentie

Je kunt van tevoren een planning maken met de onderwerpen en op die manier consistent laten zien dat je er bent. Gek eigenlijk dat deze als laatste komt want het is misschien wel een van de belangrijkste redenen. 

Top of mind blijven is zo ontzettend belangrijk.

Tot slot:

De evolutie van e-mail marketing

De eerste mails die je kreeg in de nineties las je van boven tot onder. Nu scan je ze. De kop moet je aantrekken of het moet van iets of iemand zijn die jij echt tof vindt om ze te openen. De rest? Hupsa swipen en weg zijn ze.  

Het probleem met e-mail is dat we het onderschatten en mega onderwaarderen. En omdat we e-mails onderwaarderen benutten we niet het volledige potentieel. Dat potentieel (namelijk 100% contact met jouw doelgroep) wil je gebruiken door maximaal in te zetten op creativiteit zodat de mails leuk en interessant worden en vooral werken aan de binding met je relaties. Die doelgroep zijn dus niet alleen je klanten maar ook je ex-klanten, prospects en ex-prospects. Daar zit namelijk het goud, de makkelijkste doelgroep om te converseren of te upsellen. 

Wanneer je een tv spot wilt maken ga je naar iemand die ervaring heeft met het maken van een reclame spot. Maar omdat mail ZO laagdrempelig is en makkelijk om te maken denkt iedereen dat we het zelf wel te kunnen. En ik denk dat DAAR de crux zit. Terwijl e-mail zoveel meer potentie heeft. Zeker als je het op waarde weet te schatten en er dus een professional op zet die 

1. goed kan schrijven (want dat kan jij niet)

2. werkt aan emotionele binding, waardering 

3. het FUN en verrassend maakt

4. mails persoonlijk kan maken

Iedereen is zo nondejemejedertjes saai en gemiddeld dat we mails niet lezen! 

Dus e-mail naar een nieuw niveau te tillen door er klantenbinding en creativiteit overheen te gieten. 

Let’s go!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *