WeCreativez WhatsApp Support
Hallo! Hans hier
Wat kan ik voor je doen?

32 redenen waarom ik dol ben op klantenbinding via e-mail marketing

Waarom ik zo bezeten ben van e-mail marketing en waarom jij dat ook zou moeten zijn

E-mail marketing? Echt? Als je mij volgt, zul je verbaasd zijn om deze uitspraak over e-mail marketing. Ik heb al vaak gezegd: “hoe vaak lees jij nog een nieuwsbrief?’ en: “E-mail is waardeloos.” En toch ben ik er bezeten van. Laat me uitleggen waarom in maar 32 argumenten 😉 .

Geen zin om te lezen? Check hier de podcast:

  1. Eigendom, it’s mine. My precious

Ik vind het absoluut verschrikkelijk om afhankelijk te zijn van anderen. Mijn eerdere artikel over waarom SEO zo stupide is, onderstreept dat. Email heb je vooral zelf in de hand; je beschikt zelf over je database, wat je erin zet en wanneer je het verstuurt. Dit in tegenstelling tot social media.

2. Geen concurrentie op klantenbinding

  1. In tegenstelling tot wat je zou denken en tenzij je een groot consumentenmerk bent, zijn er maar weinig bedrijven die via e-mail een sterke klantenbinding-strategie hebben. Er worden nieuwsbrieven gestuurd die niemand leest, er wordt content gedeeld en er worden aanbieding verstuurd. Daarentegen zijn er bijna geen bedrijven die van het inspelen op klantenbinding of storytelling een prioriteit hebben gemaakt. Dat betekent dat er veel kansen zijn.
email marketing

3. 1 euro erin, 38 keer je euro eruit… Een hogere conversie dan social

Uit onderzoek blijkt dat voor iedere euro die je investeert in in e-mail marketing, je er 38 voor terugkrijgt… Koekoek! Ik weet niet hoor, maar dan moet je dus wel geld investeren in e-mail, en niet zelf gaan friemelen met je mailchimp account.

4. Conversie, Cold hard cash m#therf#ck#r

Je kunt met fantastische kopij, en een dodelijke mix tussen prijs, product en promotie keiharde conversie neerkletteren. Met andere woorden: naast je klantenbinding proces kun je direct verkopen naast je reguliere marketing.

5. Funnel, you cannot escape me

Je kunt AAN je bedrijf je werken in plaats van in de waan van de dag, bijvoorbeeld door een aantal mails te laten schrijven en die in een zogeheten ‘funnel’ te plaatsen. Dit betekent dat iedere nieuwe relatie (een klant of een prospect), opeenvolgende mailings van jou ontvangt.

Op die manier weet je zeker dat de informatie overkomt en kun je heel gericht en data gedreven inzien wat interessant is voor jouw doelgroep en werken aan klantenbinding en conversie.

6. Klantenbinding; emotionele drijfveren zorgen voor hogere winst

In mijn optiek dient iedere organisatie te streven naar loyale klanten. Loyaliteit creëer je door een wederzijdse binding aan te gaan gebaseerd op emotionele drijfveren. Met een gewiekste strategie zorg je ervoor dat je een band smeedt tussen jou en je klant die onbreekbaar wordt. Met als resultaat hogere winst en hogere lifetime value.

7. Loyale klanten willen ge-upselled worden

Een klant die een emotionele binding heeft met een organisatie staat niet alleen open voor meer en een meer divers productaanbod, hij of zij WILT het zelfs. Dat komt omdat er een band is tussen het merk en de mens. Als je die band eenmaal hebt, wil je dat merk vaker in je leven.

8. Loyale klanten willen van je horen

Als ik mijn werk goed doe dan heb jij als eigenaar of organisatie een band met je klant en is hij of zij oprecht geïnteresseerd in wat er met jou gebeurt. Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat men het zelfs vervelend vindt om NIET geïnformeerd te worden en dit kan een reden zijn om de band te verbreken.

9. Let’s have some FUN

Een gemiddelde e-mailing is goed te gebruiken als slaapmutsje. Het is saai, average en totaal niet interessant. Het taalgebruik is stoffig en iedere creativiteit is eruit geperst door een of andere angstige manager. Jammer! Want wat er is nou leuker om een gekke zin te lezen of te lachen om zinnen als; snipje snapje, slikje slokje… Koffietje doen?

10. Infotainment als investering

Een goed geschreven en goed overdachte e-mail is een investering. Het mooie ervan is dat je die e-mail vaker kunt gebruiken. Iedere nieuwe prospect of klant in jouw database krijgt dezelfde mailings waarin jij eenmalig hebt geïnvesteerd. Zie funnel.

11. Geen contextuele afleiding

Je advertentie op pagina 15 of 63 is zo goed als het blad, programma, post of platform eromheen. In andere woorden; jouw advertentie kan geplaatst worden naast een artikel over depressie, of ergens achterin een magazine waarvan de inhoud zo taai als leer is. Kortom, een e-mail heeft geen context. De mail staat op zichzelf en wordt niet ‘vervuild’ door allerlei randzaken waar jij geen invloed op hebt.

12. Missertje? Kan beuren.

Met een direct mailing, een tv-spot of een prijzige advertentie moet je scoren. Het is te duur om niet spot-on te zijn (pun intended). Niet iedere e-mail hoeft spot on te zijn. Distributie is zo goedkoop dat het niet erg is als je weleens een schot mist.

13. Hoi Jan, Piet, Klaas, Laura, Mohammed, Cyndie, Peter en 5897 anderen

Er is geen ander instrument dat zo’n even groot gecontroleerd bereik heeft dan e-mail. Met een druk op de knop bereik je direct je hele doelgroep, voor dit budget. Een direct mailing (fysiek) heeft alleen een grotere attentiewaarde.

14. Het kanarielied: cheap, cheap, cheap

Als je investeert in een goede tekstschrijver die snapt wat klantenbinding is (De Relatiemarketeers bijvoorbeeld) kost een e-mail je hoogstens tussen de 250 en 500 euro. En dan heb je uitgepakt. Als je dit nu leest en je vindt dat duur, denk dan na of je een advertentie of een website tekst wél zou laten schrijven. Omdat e-mail zo laagdrempelig voor ons is, hechten we er weinig waarde aan en vinden we het gek om ervoor te betalen. Maar, tenzij je schrijver bent, is het niet jouw vak. Je bent geen goede schrijver maar denkt wel zo goed te zijn dat je een mail durft te sturen naar jouw database. Dat is een onterechte en waardeloze gedachte.

15. Facebook heeft het bereik van een loden kogel

Ver boven de 90% van e-mailings komen aan. Een organische facebook post naar de mensen die jouw pagina leuk vinden heeft een bereik van slechts 2%. Facebook zet vol in op intermenselijke content om de gebruikers langer op het platform te houden en maakt jouw post daarmee bijna onzichtbaar.

16. Instagram heeft de houdbaarheid van een 1dagsvlieg met zelfmoordneigingen

Een email kan bewaard worden en er kan vaker in worden gekeken. Ook wordt een e-mail an sich nog steeds serieuzer genomen dan social media. Instagram is supersnelle content en wordt alsmaar vlugger.

Jongeren bekijken normale posts niet eens meer, ze tikken alleen maar vliegensvlug door de Insta stories heen. Influencers zijn genoodzaakt te laten zien dat ze een nieuwe post hebben omdat men op de app te lui is om naar beneden te scrollen. Je moet dus supersnel de aandacht grijpen.

(Overigens is instagram wel een goede manier om aan klantenbinding te werken. De stories zijn een sterke component om te bouwen aan je band met de consument. Maar ze zijn niet altijd geschikt voor b2b.)

17. Personaliseren

‘Hoi Hans, ik hou van je.’ Wie opent dat niet? E-mail kun je zo goed personaliseren dat de conversie duizelingwekkend omhoog knalt. Gepersonaliseerde e-mails scoren 26% beter qua opening.

18. De reis is het doel, niet van de click

Een klant heeft een bepaalde ‘reis’ voordat hij of zij iets bij jou koopt of een band met je aangaat. E-mail marketing heeft niet alleen als doel om bij iedere mail een click te realiseren. Het is onderdeel van de customer journey. Als je altijd alleen kijkt naar wat het ‘oplevert’ snap je een salescycle niet.

19. Leren, leren en meer leren

Iedere e-mail leert je over het gedrag van je doelgroep. Jij als marketeer evolueert mee door elke mail zo relevant mogelijk te maken. Een absolute win win situatie omdat jij zo beter begrijpt wat je doelgroep wilt en je doelgroep krijgt wat ze verlangt. Een interessant en continuerend onderdeel van e-mail marketing.

20. Op de bank, wc of in de trein

E-mail wordt overal en op ieder ogenblik gelezen. Je bent niet meer gebonden aan kantoortijden. Dat idee alleen al maakt mij enthousiast; binnen een paar klikken kan er interactie ontstaan. Je kunt makkelijk een gesprek aangaan met een klant dan OOIT. En de klant wil dat ook.

21. Gesmeerd, gesegmenteerd

Hoe specifieker hoe beter, dat blijkt uit onderzoek. Je omzet verbetert met een whopping 760% als je moeite doet om je klanten te segmenteren en er een goede campagne op los te laten.

22. Move me! Video, muziek enz.

Sinds de start van de e-mail is er behoorlijk wat veranderd. Video’s in e-mails zijn een kneiter van een goede manier om je klant te entertainen. En entertainment is het nieuwe e-mail marketing.

23. Optimaliseer eer ge begint

Test een aantal kopij regels, bij voorkeur e-mail onderwerp regels en verstuur alleen de beste. Het is een kleine moeite en kan tot wel 49% betere conversie opleveren. A/B testing is super voor optimale e-mail marketing

Hans Breuker, De Relatiemarketeers

24. Goed uit te Besteden (lees: delegeren)

Email is makkelijk uit te besteden en dat is ook aan te bevelen. Ikzelf kan redelijk (lees: kneitergoed) schrijven. Het schrijven over mezelf daarentegen, laat ik liever aan anderen over. Dat vind ik een van de moeilijkste dingen. Je kunt je bijvoorbeeld laten interviewen door iemand die dat interview vervolgens uitwerkt. Maar als je van tevoren een goed plan schrijft, kost het je relatief weinig moeite. Hoe. Lekker. Is. Dat!

25. De verborgen schat

Transactionele e-mails (bedankt voor je aankoop blablabla) hebben 4 tot 8(!) keer hogere opening rates. Wanneer heb jij voor het laatst een originele bevestigingsmail ontvangen? Ik bedoel maar… Hier zit zoveel goud in. Als je ergens moet beginnen… Start hier je optimale e-mail marketing.

e-mail marketing

26. E-mail marketing is de Publieksfavoriet

Onderzoek toont aan dat 72% van de consument het liefst aanbiedingen via de e-mail ontvangt. Daar hoef ik niks aan toe te voegen.

27. Eigendom part 2

Alles wat je op social media zet, kun je kwijtraken. Sterker nog, dat ‘bezit’ je niet. Jouw e-mails zélf daarentegen zijn van jou en je kunt ze vaker gebruiken. Bij social media posts is dat niet gebruikelijk

e-mail marketing

28. Familiariteit en congruentie (slim ben ik hè?)

Sociale platforms begonnen, zoals de naam al doet vermoeden, sociaal. Later kwamen al die ellendige advertenties. Bij e-mails zijn we echter gewend aan advertenties en commerciële boodschappen. Kortom, het is congruent met de omgeving. Veel meer dan een idiote gelikte Twix reclame over een linker reepje- of rechterreepje tussen de filmpjes van je zusje en Lil Kleine op Instagram. Met andere woorden, het roept minder ergernis op als er een harde commerciële boodschap in een e-mail zit.

29. Minder leuk dan instagram maar met meer kansen!

Tja, het opstellen en schrijven van een e-mail is nu eenmaal minder leuk dan een kicken instagram story met kekke gifjes. De story is ook nog eens sneller gemaakt en je kunt real time bekijken of het filmpje tractie krijgt, dat kan ik niet ontkennen. Maar aan de andere kant brengt dat juist ook kansen met zich mee. Iedereen doet namelijk instagram, maar jij kunt die insta posts ook in je mailings plaatsen!

30. Pijplijn

Meer nieuwe klanten? Dan moet je meer gesprekken hebben. Meer gesprekken? Dan moet je meer prospects in de pijplijn hebben! Een actieve manier om je pijplijn te vullen is door actief op zoek te gaan naar e-mail adressen van je prospects. Ze opbellen en vragen of je ze mag mailen is altijd een goede strategie, start je e-mail marketing met het maken van een lijst.

31. Upsell, cross sell, deepsell

Data gedreven aanbiedingen zijn het heetste speeltje van iedere marketeer. Heeft de klant X gekocht, dan is Y de perfecte aanvulling. Hoe makkelijk wil je het hebben! Pas wel op dat je niet alleen de data laat bepalen. Als familie X naar Brazilië is geweest, kunnen ze best interesse hebben in wintersport in plaats van wéér naar Zuid Amerika.

YOU MADE IT!  THE LAST REDEN!!!!!

32.. Consistentie

Je.Blijft.Top.Of.Mind. Er is geen andere manier om zeker te zijn van 100% oogbal en top of mind zijn (naast fysieke direct mailings :-)) En top of mind is veel meer waard dan je denkt. Niet iedere mail hoeft dus om je product te gaan. Maar kan ook ‘gewoon’ heel leuk zijn. Een achtergrondverhaal of een succesvolle case. Alles om maar weer aanwezig te zijn.

De evolutie van e-mail marketing

De eerste mails die je kreeg in de nineties las je van boven tot onder. Nu scan je ze. De kop moet je aantrekken of er moet een andere reden zijn waarom jij het tof vindt om de email te openen. De rest? Hupsa.. een swipe en ze zijn weg.

Het probleem met e-mail is dat we het onderschatten en mega onderwaarderen. En omdat we e-mails onderwaarderen benutten we niet het volledige potentieel. Dat potentieel (namelijk 100% contact met jouw doelgroep) wil je gebruiken door maximaal in te zetten op creativiteit zodat de mails leuk en interessant worden en vooral werken aan de binding met je relaties. Tot die doelgroep behoren niet alleen je klanten maar ook je ex-klanten, prospects en ex-prospects. Daar zit namelijk het goud: de makkelijkste doelgroep om te converseren of te upsellen.

Wanneer je een tv spot wilt maken, ga je naar iemand die ervaring heeft met het maken van een reclame spot. Maar omdat mail ZO laagdrempelig is en makkelijk om te maken denkt iedereen dat we het zelf wel te kunnen. Ik denk dat DAAR de crux zit, terwijl e-mail zoveel meer potentie heeft. Zeker als je het op waarde weet te schatten en het uitbesteedt aan een professional die:

  1. goed kan schrijven (want dat kan jij niet)
  2. werkt aan emotionele binding met je doelgroep
  3. je boodschap FUN en verrassend maakt
  4. mails kan personaliseren

Iedereen is zo nondejemejedertjes saai en gemiddeld dat we e-mails niet WILLEN lezen! Zou jij een e-mail laten schrijven voor € 800?

Waarschijnlijk niet. Toch is dat gek en ik zal je vertellen waarom. Omdat we wél advertenties laten schrijven. En wat als die € 800 investering vervolgens € 30.400 aan omzet oplevert? Dan vraag je: ‘waar kan ik tekenen?’

Dus bedenk de inhoud samen met een creatief, laat je mails schrijven en start je relatiemarketing met (o.a.) e-mailings.

Let’s go!

About the Author:

Hans Breuker bedenkt voor De Relatiemarketeers creatieve relatiemarketing, dat kan een kaartje zijn, een product of een versnapering. Alles om een verpletterende indruk achter te laten bij klanten en personeel. Verblijden, verrassen en waarderen. "Klantwaardering is een ondergeschoven kindje, wij helpen bedrijven middels een planning al hun relaties te waarderen. We bedenken de gifts en versturen ze ook. Op die manier kunnen organisaties bezig zijn met zaken als super service en een geweldig product of dienst terwijl wij hun klanten verwennen."

Leave A Comment